APPLiA POLSKA

Małe AGD i rynek HVAC w raporcie APPLiA Polska

Małe AGD i rynek HVAC

Spadki sprzedaży oraz produkcji nie ominęły rynku małego AGD, choć skala jest mniejsza niż w przypadku dużych urządzeń. Takie informacje przedstawiono podczas branżowego otwarcia roku APPLiA Polska.

W małym AGD w Polsce produkowane są takie kategorie sprzętu jak odkurzacze, ekspresy do kawy oraz miksery. Wartość tej produkcji osiągnęła w 2023 r. ok. 1,1 mld zł. Ilościowo to 3,1 mln urządzeń, z czego 2/3 to ekspresy do kawy.

Sprzedaż małego AGD

Największa kategoria w małym AGD, czyli ekspresy do kawy, to rynek o wartości na poziomie 1,3 mld zł. W porównaniu do roku 2022 to spadek wartości o ok. 10 proc. W Polsce w ubiegłym roku sprzedało się 550 tys. sztuk tego sprzętu (-18 proc. rdr). Drugą kategorią z rynkiem powyżej 1 mld zł są odkurzacze. Wartość ich sprzedaży zmalała o 1 proc. Odkurzacze bateryjne to 1/3 wszystkich odkurzaczy oraz ponad połowa wartości sprzedaży tego sprzętu. Kategoriami z największym wzrostem ilościowym były, podobnie jak w ubiegłym roku, czajniki oraz tostery. Wydatki konsumentów na małe AGD w 2023 r. wyniosły 5,8 mld zł, co oznacza poziom zbliżony do roku 2022.

Male-AGD-i-rynek-HVAC-w-raporcie-APPLiA-Polska-3

Rynek HVAC

W sektorze HVAC (heating, ventilation, air conditioning) po fantastycznym dla pomp ciepła i klimatyzacji 2022 r. obserwowaliśmy kilkudziesięcioprocentowe załamanie, spowodowane głównie redukcją rządowego wsparcia z programu „Czyste Powietrze”. W całym 2023 r. złożono 218 tys. wniosków o dofinansowanie instalacji pompy ciepła. Łącznie to 34 proc. wszystkich złożonych wniosków. Pozostałe wnioski dotyczyły w większości montażu kotłów na paliwo stałe lub gaz. Zdecydowana większość urządzeń HVAC pochodzi z importu. W ubiegłym roku do Polski sprowadzono klimatyzatory na kwotę 2,2 mld zł (-2 proc. rdr), w tym klimatyzatory typu split o wartości 1,1 mld zł. Wartość importu podgrzewaczy wody wyniosła blisko 512 mln zł (-9 proc. rdr). Import kolejnej kategorii – pomp ciepła – osiągnął wartość prawie 1,5 mld zł (-4 proc. proc. rdr). Główny importer pomp ciepła do Polski, czyli Chiny (udział w imporcie 23 proc.), odnotował spadek wartości o 16 proc. Drugim krajem są Niemcy z udziałem 20 proc. w imporcie. Kolejne trzy kraje – Szwecja, Francja i Włochy – mają po ok. 10 proc. udziału w imporcie. Eksport pomp ciepła osiągnął w 2023 r. 1 mld zł i był dwukrotnie większy niż w roku poprzednim. Jest to efekt ostatnich inwestycji branży HVAC w Polsce. Prawie 70 proc. eksportu (147 mln euro) trafiło do Niemiec.

Male-AGD-i-rynek-HVAC-w-raporcie-APPLiA-Polska-5

Dystrybucja sprzętu AGD

Przeważająca większość sprzedaży AGD do klienta (tzw. sell-out) w Polsce dokonywana jest przez pięciu największych dystrybutorów (Terg SA, Euro-Net Sp. z o.o., Media- -Saturn Holding Sp. z o.o., Neonet SA, GT Group Tomaszek Sp. z o.o.), posiadających ponad 2 tys. sklepów oraz zatrudniających 24 tys. osób. Według oficjalnych sprawozdań firmy te osiągnęły w roku 2022 przychód na poziomie 35,5 mld zł. Asortyment wielu firm wykracza poza AGD i RTV, dlatego trudno oszacować wartość sprzedaży samego AGD w tych firmach. Wymienione sieci poza sprzedażą produktów oferują także liczne usługi, których wartość przekracza już 10 proc. ich przychodów.

Male-AGD-i-rynek-HVAC-w-raporcie-APPLiA-Polska-7
2024-04-11
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket